Motion till Kyrkomötet
Fler församlingskollekter

Mot 2005:29

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att utreda och till Kyrkomötet 2006 lägga fram ett förslag vilket innebär att församlingarna ges beslutanderätt över en betydligt större del av kollektändamål under året än vad som är fallet för närvarande.

Motivering

Församlingen är den primära och viktigaste enheten i Svenska kyrkan. Arbetet i församlingen skall så långt som är möjligt beslutas lokalt inom de vida ramar som vår gemenskap ger. I motsats till detta tänkande verkar kollektsystemet. Det är ett detaljreglerat system som motverkar det lokala engagemanget, delaktigheten och generositeten. Det är svårt att ”sälja” många av kollekterna, att få gudstjänstbesökare och församlingsbor att ”köpa” kollektändamålen och ge av överflödet.

Rikskollekterna som går till Lutherhjälpen, SKM och SKUT är välkända och upplevs som berättigade och blir därigenom föremål för insamlingar även vid många andra tillfällen i församlingen. Detta visar, att upplevs ändamålet som angeläget så är församlingsborna villiga att ge. Idag räcker det inte med att skicka ut ett cirkulär att läsas upp från predikstol eller ambo. Många organisationer budgeterar med kollekter på intäktssidan och är beroende av dessa för sin verksamhet. Detta är mycket osäkert och långsiktigt riskfyllt då givandet tenderar att minska. Marknadsföringen måste vara betydligt mer genomarbetad och engagerande för att ge önskat resultat. Det uppdraget åvilar mottagaren.

Församlingarna bör ges beslutanderätt över en betydligt större del av kollektändamål under året än vad som är fallet för närvarande. Många av riks- och stiftskollekterna kan utformas som rekommendationer till församlingarna, vilka då har att fatta beslut utifrån hur kända och angelägna dessa upplevs.

Kollekter givna av hjärtat och inte av plikt ökar tillfredsställelsen för både givare och mottagare.

Uppsala och Styrnäs den 10 juli 2005

Seth Henriksson Per-Henrik Bodin